Boldogságóra program az óvodában

A Jobb Veled a Világ Alapítvány Boldogságóra programja a pozitív pszichológia kutatás eredményeire épített élménypedagógiai módszertan, amely a gyermekek lelki jóllétével foglalkozik.

 

Boldogságóra logó

 

A boldogságórák célja, hogy segítséget adjon a gyerekeknek, hogy könnyebben nézzenek szembe a kihívásokkal, képesek legyenek megbirkózni a problémákkal, valamint, hogy képesek legyenek tenni a saját testi-lelki egészségük megtartásáért.

 

A gyerekek lelki élete kifinomultabb lesz, növekszik társaik iránti empátiájuk, érzékenységük, képessé válnak testi-lelki folyamataik megértésére.

 

Olyan magabiztos és kitartó óvodások nevelése a cél, akik megoldandó feladatként kezelik a mindennapi kihívásokat, észreveszik az élet szépségeit, az örömteli pillanatokat, és boldog iskolássá, majd felnőtté válnak.

 

A Jobb Veled a Világ Alapítvány a 2025/2026-os tanévre nyílt pályázatot hirdetett a nevelési-oktatási intézmények számára Boldog Óvoda vagy Boldog Iskola cím elnyerésére. Az alapítvány célja, hogy ötleteket és módszertani segítséget adjon a boldogságra való képesség fejlesztéséhez az óvodás korosztály számára kidolgozott Boldogságóra programmal.

 

Óvodánk a pályázati kiírásban megjelölt feladatokat elvégezte, és pozitív elbírálásban részesült a szakmai bizottság által, így hivatalosan is tagjai lettünk a Boldogságóra program hálózatának a 2025/2026-os nevelési évre.

 

A Boldogságóra program témái

 

A Boldogságóra program 10 egymásra épülő témából áll, amelyek fokról fokra ismertetik meg a boldogság különböző összetevőit, feltételeit:

  1. A hála gyakorlása (szeptember)
  2. Az optimizmus gyakorlása (október)
  3. Társas kapcsolatok ápolása (november)
  4. Boldogító jócselekedetek (december)
  5. Célok kitűzése és elérése (január)
  6. Megküzdési stratégiák (február)
  7. Apró örömök élvezete (március)
  8. A megbocsátás gyakorlása (április)
  9. Testmozgás (május)
  10. Fenntartható boldogság (június)

 

A program változatosan támogatja az egyéni és a csoportos tanulást, helyet kap benne feszültségoldás, meditáció, egyéni élmények felidézése, közösségi gondolkodás. Erősíti a baráti és a társas kötelékeket, pozitív hatással van a szülő-gyermek kapcsolatokra, a pedagógusokra, az intézményi kollektívára.

 

A programhoz tartozó kézikönyv színes, változatos repertoárral szolgál minden egyes témában. A foglalkozások előre tervezett menetét a gyerekek aktuális igénye, motiválhatósága, érdeklődése szerint rugalmasan lehet alakítani. A nevelési évben feladatunk, hogy a Boldogságóra program felépítését követve alapos, átgondolt, tudatos foglalkozásokat tervezzünk és tartsunk a gyerekeknek, két heti-havi rendszerességgel.

 

Boldogságóra foglalkozás

 

Célunk, hogy a foglalkozásoknak köszönhetően megtanulják megfogalmazni, szavakba önteni érzéseiket, gondolataikat, kérdéseiket, változzon a gyerekek szókincse e témában. Napi szinten legyen megfigyelhető, hogy a közösen „tanult” viselkedésminták beépülnek a gyerekek viselkedésébe, nem csak saját maguk használják azokat, hanem társaikat is figyelmeztetik rá.

 

Képessé váljanak a feszültségek felismerésére és levezetésére, lelki életük kifinomult legyen, kapcsolataikban az érzelmi megértés érvényesüljön. A csoporton belüli konfliktusok csökkenjenek, az egymás közötti kapcsolatok pozitív irányba változzanak. Erősödjön a gyerekek önbizalma, fejlődjön problémamegoldó és együttműködési készségük.

 

„A boldogság nem jelent gondtalanságot és szüntelen jókedvet, de azt igen, hogy gyorsan tudsz átlendülni a problémáidon, megoldásra törekedsz, és szívesen, kíváncsian, örömmel vágsz neki az új feladatoknak.”

x

Weboldalunk sütiket (cookie) használ működése folyamán látogatottsága mérése céljából. A sütik használatát bármikor letilthatja! Bővebb információkat erről Adatkezelési tájékoztatónkban olvashat.

Elfogadom Elutasítom Adatkezelési tájékoztató